«ΠΟΥ ΗΤΑΝ Ο ΙΗΣΟΥΣ ΑΠΟ ΤΑ 12 ΜΕΧΡΙ ΤΑ 30 ΤΟΥ»;
Είναι ένα ερώτημα το οποίο βάζει σε σκέψεις αρκετούς πιστούς και άπιστους ανθρώπους. Πριν αναφερθούμε στο που ήταν και γιατί θα αφιερώσω τρία μέρη με την ιστορία πως προέκυψαν διάφορες υποθέσεις και θεωρίες.
Όλα ξεκίνησαν το 160μ.Χ. όταν ο Ρωμαίος Επικούρειος φιλόσοφος Κέλσος όπου στο έργο του ο Αληθής Λόγος έγραψε τα εξής “Ο Ιησούς λόγω της φτώχειας του, κατέφυγε στην Αίγυπτο. Εκεί απέκτησε μαγικές δυνάμεις για τις οποίες οι Αιγύπτιοι υπερηφανεύονται ότι κατέχουν. Επέστρεψε στο σπίτι του πολύ ενθουσιασμένος που κατείχε αυτές τις δυνάμεις και με τις δυνάμεις έκανε πράξεις που έδειξε να γίνει θεός”. Σημαντικό εδώ είναι ότι την ίδια άποψη έχει και η Ραββινικη παράδοση και Φιλολογία, καθώς και στο Βαβυλωνιακό Ταλμούδ αναφέρει τον Ιησού Χριστό ως άνθρωπο που έκανε θαύματα με μαγεία που έμαθε, πιθανόν στην Αίγυπτο.
Η δεύτερη υπόθεση αναφέρει τον Ιησού Χριστό να ταξιδεύει αυτά τα χρόνια στην Βρετανία και να μαθαίνει πράγματα και δυνάμεις από τους Κέλτες Δρυίδες, αυτό αναφέρεται σε θρύλους που έχουν σχέση με τον Βασιλιά Αρθούρο και το Άγιο Δισκοπότηρο, αυτά τον 12ο αιώνα.
Από τον 12ο αιώνα μέχρι και το 1830 κάνεις ιστορικός, φιλόσοφος ή κάποιος θρύλος καινούργιος δεν υπήρχε για ταξίδια του Ιησού εκτός της Παλαιστίνης. Κατά το 1840 περίπου ο Γερμανός φιλόσοφος Άρθουρ Σοπενχάουερ (1788 – 1860), έγραψε στο έργο του Parerga και Paralipomena την γνώμη του για τον Χριστιανισμό. Σύμφωνα με τον Σοπενχάουερ ο Χριστιανισμός ήταν μια πνευματική εξέγερση του Ιησού, ενάντια στην υλιστική βάση του Ιουδαϊσμού, ενώ ο Ιησούς παρουσίασε μια ηθική που επηρεάστηκε από την Ινδική Φιλοσοφία. Επίσης πρόσθεσε ότι ο Ιουδαϊσμός είναι μια απλή κραυγή στον πόλεμο με τα άλλα έθνη. Πέρα από αυτά διάφοροι ερμήνευσαν ότι ο Σοπενχάουερ υπονόησε ότι εφόσον ο Ιησούς επηρεάστηκε από την Ινδική Φιλοσοφία, άρα θα ταξίδεψε και στην Ινδία.
Το πρώτο συγγραφικό έργο που υποστήριζε ότι ο Ιησούς πήγε στην Ινδία ήταν του Εβραίου δημοσιογράφου και συγγραφέα Νικόλα Νοτοβιτς (1858 – 1916), ο οποίος ισχυρίστηκε ότι ήταν στην Μονή Χεμις στο Λαντακ, έμαθε για ένα αρχαίο χειρόγραφο που είχε τίτλο “Η ζωή του Αγίου Ίσα ο καλύτερος των υιών των ανδρών” μιας και το Ίσα είναι Αραβικό όνομα του Ιησού στο Ισλάμ όπως αναφέρεται και στο Κοράνι. Το 1892 ο Νοτοβιτς θα γράψει το βιβλίο Η ζωή του Αγίου Ίσα, και το έργο δημοσιεύτηκε στα Γαλλικά με τίτλο Η Άγνωστη ζωή του Ιησού Χριστού. Σύμφωνα με τον Νοτοβιτς ο Ιησούς εγκατέλειψε την Ιερουσαλήμ σε ηλικία 13 ετών και ξεκίνησε προς το Σιντ, με σκοπό να βελτιώσει και να τελειοποιήσει τον εαυτό του στην θεϊκή κατανόηση και να μελετήσει την διδασκαλία του Βούδα. Διέσχισε το Πουτζανμπ και έφτασε στο Πουρι Τζανγκαναθ, όπου σπούδασε τις Βέδες (είναι τα ιερά κείμενα του Ινδουισμού), από Βραχμάνους ιερείς για έξι χρόνια. Μετά λέει ότι στα 19 του πήγε σε μοναστήρια στα Ιμαλάια και από εκεί στο Θιβέτ όπου σπούδασε τον Βουδισμό ενώ επέστρεψε στην Παλαιστίνη μέσω Περσίας στο 29 έτος της ηλικίας του. Σύμφωνα με τον Αγνωστικιστή ειδικό και ιστορικό Barth Ehrman, η ιστορία του Νοτοβιτς είναι ένα ψέμα και κανείς επιστήμονας και ιστορικός δεν την υποστηρίζει επιστημονικά.
Εμφανίστηκαν και άλλοι συγγραφείς τον 20ο αιώνα κυρίως μυστικιστές, που υποστήριξαν ταξίδια του Ιησού στην Ινδία, την Ελλάδα, την Ρώμη, την Περσία και μέχρι και την Αμερική. Μάλιστα στο βιβλίο του Κωνσταντίνου Πλεύρη Γλώσσα και Μορφή του Χριστού, ο Πλεύρης γράφει ο Ιησούς το πιθανότερο είναι να ταξίδεψε στην Κω να σπούδασε ιατρική που αυτό είχε σχέση με τις θεραπείες που έκανε στους ανθρώπους. Ταυτόχρονα ο λιγότερο γνωστός μύθος, είναι το ταξίδι του Ιησού στην Ιαπωνία, στο χωριό Shigo Aomori και γύρισε ενώ επέζησε της σταύρωσης όπου έφυγε μέσω Περσίας και Σιβηρίας και έφτασε στην Ιαπωνία όπου πέθανε 100 ετών και υπάρχει ο τάφος του εκεί.
Όμως όλες αυτές οι θεωρίες μένουν σε μυθολογικά και όχι ιστορικά πλαίσια και αντικατοπτρίζουν την Παγκόσμια εξάπλωση του Χριστιανισμού μέσα στους αιώνες. Τέλος αναφέρεται ότι ο Ιησούς ήταν Εσσαίος και μαθήτευσε στους Εσσαίους τα χαμένα του χρόνια στην περιοχή της Νεκράς Θάλασσας όπως έγραψε ο φιλόσοφος και ιστορικός Έρνεστ Ρενάν στο βιβλίο του Η Ζωή του Ιησού.
Οι τοποθετήσεις των σημερινών Ακαδημαϊκών: Ο λόγιος, ειδικός, ιστορικός, κρητικός κειμένου και θεολόγος Barth D Ehrman έγραψε “Σήμερα δεν υπάρχει ούτε ένας μελετητής στον πλανήτη που να έχει αμφιβολίες για το αν ο Ιησούς ταξίδεψε στην Ινδία ή αλλού. Ολόκληρη η ιστορία του ταξιδιού του Ιησού στην Ινδία επινοήθηκε από τον Νοτοβιτς, ο οποίος κέρδισε πολλά χρήματα και μια φήμη για την φάρσα του”.
Ο λόγιος, ιστορικός, ειδικός και θεολόγος John Dominic Crossan έγραψε επίσης “Καμία από τις θεωρίες που παρουσιάστηκαν μέσα στα χρόνια σχετικά με τα ταξίδια του Ιησού, για να καλύψουν το κενό ανάμεσα στην πρώιμη ζωή του και την έναρξη της διακονίας του, δεν υποστηρίζεται από την σύγχρονη επιστήμη”.
Ο θεολόγος, ακαδημαϊκός και συγγραφέας Robert Van Voorst έγραψε επιπλέον τα εξής: “Ομόφωνα η σύγχρονη Ακαδημαϊκή Υποτροφία έχει συμφωνήσει ότι οι ισχυρισμοί για τα ταξίδια του Ιησού στην Ινδία ή στο Κασμίρ δεν περιέχουν καμία ιστορική αξία”.
Επιπρόσθετα ο λόγιος, θεολόγος, ειδικός και ιστορικός Marcus Borg ανέφερε “Οι υποθέσεις ότι ένας ενήλικας Ιησούς ταξίδεψε στην Αίγυπτο και στην Ινδία και ήρθε σε επαφή με τον Βουδισμό δεν έχουν κανένα ιστορικό θεμέλιο”.
Η ιστορικός, ειδικός και ακαδημαϊκός Paula Frendriksen γράφει για το θέμα “Κανένα σοβαρό επιστημονικό έργο δεν τοποθετεί ιστορικά τον Ιησού έξω από τον Παλαιστινιακό Ιουδαϊσμό του 1ου αιώνα”. Τέλος η θέση του Σεμιναρίου για τον Ιησού που συμμετείχαν 50 ειδικοί επιστήμονες και 100 ερευνητές του Χριστιανισμού και της Βίβλου, συμφωνούν ότι ήταν στην Παλαιστίνη καθ’ όλη την διάρκεια της ζωής του. Ενώ και ο θεολόγος, ιστορικός και ειδικός W. T. Wright συμφωνεί με τις παραπάνω τοποθετήσεις.
Τελικά ο Ιησούς ήταν στην Παλαιστίνη για τους εξής λόγους:
1) Ο Ιησούς ήταν πάμφτωχος και σε χαμηλή κοινωνική τάξη άρα δεν είχε λεφτά και προνόμια.
2) Αν ο Ιησούς ήθελε να μάθει οποιαδήποτε γνώση δεν χρειαζόταν να πάει ταξίδια, αλλά να σπουδάσει σε μια από τις Ελληνικές πόλεις που υπήρχαν στην Παλαιστίνη την εποχή του, και άλλωστε η Στωική και η Επικούρεια φιλοσοφία ήταν τα πιο γνωστά φιλοσοφικά ρεύματα σε όλη την Ρωμαϊκή αυτοκρατορία.
3) Δεν υπάρχει καμία αρχαία πηγή που να λέει ότι ταξίδεψε με εξαίρεση τον Κέλσο ο οποίος όμως όπως και οι Εβραίοι υποθέτουν ότι πήγε στην Αίγυπτο για να μάθει μαγεία, ώστε να εξηγήσουν πώς έκανε θαύματα.
4) Ο Ιησούς ήταν από το ασήμαντο και κακόφημο χωριό της Ναζαρέτ, όπου αναφέρεται στα Ευαγγέλια ότι όταν τον είδαν διάφοροι Ιουδαίοι είπαν “Αυτός δεν είναι ο γιός του ξυλουργού Ιωσήφ και της Μαρίας” , το γεγονός ότι τον γνώρισαν σημαίνει ότι δεν έφυγε ποτέ για ταξίδια. Ενώ σε άλλο σημείο “Είναι δυνατόν να βγει τίποτα καλό από την Ναζαρέτ;”.
5) Ποιός άνθρωπος θα είχε συμφέρον να πάρει τον μικρό φτωχό ή τον ενήλικα φτωχό Ιησού σε ένα μεγάλο ταξίδι, ακόμα και στην Αίγυπτο; Κάνεις δεν θα το έκανε χωρίς να κερδίσει κάτι και ο Ιησούς δεν είχε λεφτά, εξουσία ή οτιδήποτε θα ήθελε ένας έμπορας ή άτομο της ανώτερης κοινωνικής τάξης ώστε να τον πάρει μαζί του.
6) Εκείνη την εποχή υπήρχε παντού η Ρωμαϊκή φορολογία, οι τελώνες μάζευαν τους φόρους στην Παλαιστίνη, και ακόμα και σε διπλανό χωριό να πήγαινες πλήρωνες έναν μικρό φόρο αλλά πόσο μάλλον σε μια άλλη επαρχία, πόλη ή χώρα.
7) Υπήρχε Εβραϊκός Νομός όπου για να κηρύξει κάποιος σε συναγωγή ή δημόσια για τον Θεό, έπρεπε να είναι το λιγότερο 30 ετών, αλλιώς απαγορευόταν αυτό.
8) Στην Αρχαιότητα οι περισσότεροι άνθρωποι ακολουθούσαν το επάγγελμα του πατέρα τους. Έτσι και ο Ιησούς ακολούθησε το επάγγελμα του θετού του πατέρα, του Ιωσήφ και έγινε ξυλουργός. Έτσι αν έφευγε δεν θα μπορούσε να δουλέψει κάπου αλλού εύκολα, γιατί δεν θα είχε χρήματα και δεν θα έβρισκε εύκολα νέους πελάτες. 9) Τα Απόκρυφα κείμενα, και οι Μη Χριστιανοί συγγραφείς γενικότερα γράφουν ότι ήταν εκεί Κάνεις δεν υπονοεί ότι ταξίδεψε ή σπούδασε ο Ιησούς Χριστός. Οπότε ήταν στην Παλαιστίνη σε όλη την ζωή του μέχρι την σταύρωση.
Βιβλιογραφία:
1) Η καθημερινότητα στην Παλαιστίνη στους Χρόνους του Ιησού, Ντάνιελ Ρόπς, Εκδόσεις Παπαδήμα (2005).
2) Ιησούς Μύθος ή Πραγματικότητα, Carsten Peter Thiede, Εκδόσεις Πέργαμος (1999)
3) Το Εκπληκτικό Εγχειρίδιο της Βίβλου, Συλλογικό έργο, Εκδόσεις Πέργαμος (1993).
4) Βιός του Ιησού, Ερνέστ Ρενάν, Εκδόσεις Δωδώνη (2003)
5) Γλώσσα και Μορφή του Χριστού, Κωνσταντίνος Πλεύρης, Εκδόσεις Ήλεκτρον (2012)
6) Η Ιστορική Πορεία του Ιησού από την φάτνη έως τον κενό τάφο, Γεώργιος Πατρώνος, Εκδόσεις Δόμος (1997)
7) Ο Ιστορικός Ιησούς των Ευαγγελίων, Craig S. Keener, (2009)
8) The Power of Parable: How Fiction by Jesus Became Fiction about Jesus, John Dominic Crossan (2013)
9) Who is Jesus? John Dominic Crossan (1999)
10) Jesus Outside the New Testament, Voorst Robert E. Van (2000)
11) From Jesus to Christ, Paula Frendriksen (2000)
12) Ο Χριστός Φιλόσοφος, Frédéric Lenoir, (2010)
13) Jesus Remembered, James D. G. Dunn (2003)