ΒΗΜΑ ΒΗΜΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΠΕΤΥΧΗΜΕΝΗ ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Πριν ξεκινήσουμε την κουβέντα μας για το πως ακριβώς οδηγούμαστε σε μια πετυχημένη περίληψη, ας ορίσουμε αρχικά τι είναι.
Η Περίληψη είναι η περιεκτική, η συνοπτική απόδοση του κειμένου και περιλαμβάνει τα σημαντικότερα στοιχεία/σημεία του.
Με αυτή επιδιώκεται:
1) Η κατανόηση του κειμένου.
2) Η διάκριση του αναγκαίου από το περιττό.
3) Συνοχή κειμένου
4) Επιδιώκουμε στο να είμαστε αντικειμενικοί.
Οι μαθητές μέσω της περίληψης αναπτύσσουν την κριτική τους ικανότητα και ταυτόχρονα ασκούνται σε έναν λόγο σαφή
και νοηματικά πυκνό. Πρέπει να είναι σε θέση να εντοπίζουν της σημαντικότερες λεπτομέρειες, λέξεις-κλειδιά καθώς
και δημιουργία πλαγιότιτλων των παραγράφων.
Πώς ακριβώς δουλεύουμε την Περίληψη:
1) Καθαρή και προσεκτική ανάγνωση του κειμένου. Έτσι με αυτόν τον τρόπο βρίσκουμε και τον θεματικό άξονα.
2) Καταγραφή των βασικών σημείων του κειμένου
3) Διάκριση αναγκαίων στοιχείων. Παραλείπουμε για παράδειγμα τις επεξηγήσεις, τα παραδείγματα, τα λεγόμενα περιττά στοιχεία.
4) Σε κάθε παράγραφο να μπαίνουν πλαγιότιτλοι, με αυτόν τον τρόπο διατηρούμε κάθε φορά το νόημα της κάθε παραγράφου.
5) Υπογράμμιση διαθρωτικών λέξεων (λέξεις- φράσεις/κλειδιά όπως: διότι, ωστόσο, δηλαδή, επιπρόσθετα, επομένως) .
6) Με τις διαρθρωτικές λέξεις αξιοποιούμε και τους πλαγιότιτλους που είχαμε φτιάξει.
7) Το κείμενο που έχουμε μπροστά μας το σεβόμαστε. Χρησιμοποιούμε τους όρους του κειμένου, ποτέ όμως δεν μεταφέρουμε
αυτούσιες φράσεις/εκφράσεις.
8) Απαιτείται προσοχή στην περίληψη. Αποφεύγουμε την γενίκευση, την μίμηση του ύφους του συγγραφέα.
9) Ποτέ δεν επιδοκιμάζουμε ή αποδοκιμάζουμε τη θέση του συγγραφέα.
10) Όταν βρίσκουμε μεταφορές στο κείμενο καλό είναι εάν θέλουμε να το κάνουμε να τις μετατρέψουμε σε κυριολεξίες, ειδάλλως
τις παραλείπουμε.
11) Συνήθως όταν γράφουμε την περίληψη μιλάμε σε γ’ πρόσωπο.
12) Εξαρχής επιλέγουμε την σύνταξη ενεργητική ή παθητική και τη διατηρούμε μέχρι το τέλος.
13) Ποτέ δεν ξεκινάμε με την αναφορά του ονόματος του συγγραφέα.
Ξεκινώντας μια περίληψη αρχικά:
Ο συγγραφέας εκφράζει την πρόθεση του..
Ο συγγραφέας διατυπώνει τις απόψεις του..
Στο κείμενο υποστηρίζεται..
Ο συγγραφέας υποστηρίζει
Κλείνοντας μια περίληψη:
Συνοψίζοντας ο συγγραφέας..
Σημαντικό στοιχείο η περίληψη μας δεν θα πρέπει να είναι εκτενής. Στην περίπτωση που συμβεί αυτό, περιέχονται πληροφορίες περιττές
που θα πρέπει να αφαιρεθούν και να κρατήσουμε τα ουσιώδη. Εκεί ο μαθητής θα χρειαστεί να ξανακάνει έναν επανέλεγχο.
Η μόρφωση είναι στήριγμα της ζωής!
~Μέναδρος~