ΠΩΣ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙΣ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Γράφει η Βασιλική Νικητοπούλου
Ένα από τα πιο σπουδαία δώρα που μπορούν να προσφέρουν οι γονείς στο παιδί τους είναι η μόρφωσή του. Το σχολείο σαφέστατα παίζει τον πρωταρχικό ρόλο ως προς τον συγκεκριμένο τομέα , ωστόσο και οι ίδιοι οι γονείς έχουν τη δυνατότητα να εμπλακούν ενεργά στη διδακτική εργασία μέσω της κατ’ οίκον εργασίας που συνήθως ανατίθεται στα παιδιά.
Η σπουδαιότητα της κατ’ οίκον εργασίας έγκειται στο ότι αυτή ουσιαστικά αποτελεί τη μεγαλύτερη γέφυρα επικοινωνίας ανάμεσα στο σχολείο και στην οικογένεια. Δίνει την ευκαιρία τόσο στους γονείς να μάθουν όλα όσα διδάσκεται το παιδί τους στο σχολείο, όσο και στους δασκάλους να ακούσουν από τους γονείς για το μαθησιακό προφίλ των παιδιών τους. Κυρίως όμως επιδρά θετικά στα ίδια τα παιδιά.
Η κατ’ οίκον εργασία βοηθά τα παιδιά να εδραιώσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες που έχουν ήδη αποκτήσει μέσα στη τάξη, να μάθουν να χρησιμοποιούν πηγές καθώς επίσης και εξατομικευμένες στρατηγικές μελέτης. Επιπλέον, μέσω αυτής, ανακαλύπτουν πιο εύκολα τον εαυτό τους και τις ικανότητες τους ενώ παράλληλα μαθαίνουν πώς να δίνουν νόημα στον ελεύθερο χρόνο τους.
Πώς όμως μπορεί ένα παιδάκι να οργανώσει το διάβασμά του και μάλιστα όταν αυτό ξεκινά την πρώτη δημοτικού; Εδώ έρχεται πάλι στο προσκήνιο ο καθοριστικός ρόλος των γονέων. Εκείνοι θα πρέπει να σταθούν δίπλα στα μικρά τους και να τους δείξουν πώς πρέπει να κάνουν την μελέτη τους.
Παρακάτω παρατίθενται ορισμένες συμβουλές σχετικά με το θέμα μας :
- Πρέπει να δείξουμε στα παιδιά πού διαβάζουμε, ποιος είναι ο χώρος και ποια είναι αυτά που πρέπει να έχουμε όταν καθόμαστε.
- Βρίσκουμε με το παιδί τον πιο κατάλληλο τρόπο να σημειώνει τι έχει να κάνει την άλλη μέρα. Δεν επιβάλλουμε στο παιδί τον τρόπο με τον οποίο θα σημειώνει, το παροτρύνουμε όμως να σημειώνει.
- Ορίζουμε τις ώρες που το παιδί θα πρέπει να κάνει τα μαθήματά του, καθώς και τις ώρες που εμείς είμαστε διαθέσιμοι για βοήθεια. Συχνά τα παιδιά που αρνούνται όλη μέρα να διαβάσουν παρά το επίμονο «κυνηγητό» των γονέων, αργά το βράδυ κατακλύζονται από τύψεις και άγχος και παρακαλούν για βοήθεια. Τότε λοιπόν αρχίζει το παρακαλετό και ένας κουρασμένος γονιός «μάχεται» με ένα επίσης κουρασμένο παιδί για θέματα γραμματικής, αριθμητικής ή ιστορίας.
- Ανεξαρτητοποιούμε το παιδί στο διάβασμα. Στόχος είναι το παιδί να τα καταφέρνει μόνο του και αυτό δεν πρόκειται να συμβεί αν είμαστε συνέχεια από πάνω! Δίνουμε τη βοήθεια για να διδάξουμε όλα όσα είπαμε και σιγά σιγά αποσυρόμαστε. Μόνο του το παιδί θα πάει στο χώρο του, το σωστό χρόνο και θα ζητήσει και τη βοήθειά μας όταν είναι απαραίτητη.
- Τέλος, μην ξεχάσετε να διδάξετε στα παιδιά σας τη διαφορετικότητα και την αποτυχία. Ναι, είναι γεγονός, ότι εμείς μπορεί να διαβάζουμε δυο ώρες για το τεστ των μαθηματικών, ενώ ένα άλλο παιδί μόνο μισή. Δεν είναι κακό να εξηγήσουμε στο δικό μας παιδί πως ο συμμαθητής του μπορεί να είναι καλύτερος στα μαθηματικά, αρκεί φυσικά να ξέρουμε τις δικιές μας ικανότητες. Το κυνήγι του 10 και του 20 είναι ανώφελο και ανούσιο. Η ζωή δεν τελειώνει με το 9, ούτε με μερικά κόκκινα σημάδια στην ορθογραφία. Αναγνωρίστε τις δυνατότητες και τις δυσκολίες του παιδιού σας και όλα θα πάνε καλά!!!
Πηγές:
- https://www.logotherapeia.com.gr/%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%B7%CF%83%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%B5%CF%82-%CE%B4%CF%85%CF%83%CE%BA%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%B5%CF%82-%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B9-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%B2%CE%B1%CF%83%CE%BC%CE%B1/
- https://www.paidiatros.com/paidi/mathisi-sxoleio/meleti-paidi










