Αρχικά προφανώς υπάρχουν ομοιότητες στην τέχνη, στα έθιμα και σε ορισμένες πεποιθήσεις αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι το ίδιο. Για παράδειγμα η φιλοσοφία του Κομφούκιου έχει ομοιότητες με την φιλοσοφία του Πλάτωνα, αλλά δεν είναι ίδια.
Πάμε στους 6 λόγους
6. Ο Ιησούς δεν γεννήθηκε στις 25 Δεκεμβρίου κανένα Χριστιανικό, Εβραίικό ή οποιοδήποτε κείμενο της ύστερης Αρχαιότητας δεν αναφέρει κάτι τέτοιο, ούτε φυσικά η Καινή Διαθήκη.
Σύμφωνα με ιστορικούς και επιστήμονες γεννήθηκε τον Απρίλιο ή τον Μάιο ή τον Σεπτέμβριο. Πέρα αν κάποιος είναι Χριστιανός, Άθρησκος, Αγνωστικιστής ή Άθεος όλοι οι σημαντικοί φιλόσοφοι, επιστήμονες, διανοούμενοι από το παρελθόν μέχρι και σήμερα όπως ο Ιουλιανός, ο Αυγουστίνος, ο Βολταίρος, ο Ρουσώ, ο Καντ, ο Νίτσε, ο Γκάντι και άλλοι μέχρι και σύγχρονοι επιστήμονες όπως ο Barth D Ehrman, Richard Dawkins, John Dominic Crossan, Frederick Lenoir, Μάνος Δανέζης και άλλοι αναγνωρίζουν τον Ιησού ως μια από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες της Παγκόσμιας ιστορίας, που έζησε, ήταν φτωχός, γνώρισε τον Ιωάννη τον Βαπτιστή, έκανε παράδοξα, ήρθε σε ρήξη με την πολιτική και θρησκευτική εξουσία της εποχής του (Εβραίοι και Ρωμαίοι), σταυρώθηκε και οι μαθητές του πίστευαν πραγματικά ότι αναστήθηκε. Κανείς όμως δεν γνωρίζει με βεβαιότητα την μέρα και το έτος που γεννήθηκε ο Ιησούς. Μόνο ο συγγραφέας και ιστορικός Σέξτος Ιούλιος Αφρικανός έγραψε πρώτος ότι γεννήθηκε στις 25 Δεκεμβρίου, τον λόγο θα τον δούμε παρακάτω γιατί.
5. Κατά τους πρώτους αιώνες οι Πρώτοι Χριστιανοί, στην Ανατολή κυρίως, γιόρταζαν τα Χριστούγεννα μαζί με τα Θεοφάνεια στις 6 Ιανουαρίου.
Ο λόγος που στην Δύση δεν γιόρταζαν την γέννηση του Χριστού, είναι ότι στις Δυτικές Επαρχίες της Ρωμαικής αυτοκρατορίας, ο Ελληνιστικός Ιουδαϊσμός επηρέασε περισσότερο τους πρώτους Χριστιανούς εκεί παρά ο Ελληνιστικός Χριστιανισμός, τομή και των δύο φιλοσοφικών ρευμάτων φυσικά είναι ο Ιησούς και ο άλλος πολύ σημαντικός εκπρόσωπος είναι ο Απόστολος Παύλος. Ποια η διαφορά; Ο Ελληνιστικός Ιουδαϊσμός ξεκινάει με τον Φίλωνα τον Αλεξανδρινό και έχει επηρεαστεί ναι μεν από την Στωική φιλοσοφία, όπως η Κοινότητα των Εσσαίων, όμως ο Ελληνιστικός Ιουδαϊσμός είναι πιστός τον Μωσαϊκό Νόμο και στην Εβραϊκή παράδοση, κατά πολύ, για αυτό οι περισσότεροι πρώτοι Χριστιανοί, στα Δυτικά της αυτοκρατορίας, θεωρούσαν τα γενέθλια ως ειδωλολατρικό έθιμο, και αυτό εξηγεί γιατί οι Εβραίοι δεν γιόρταζαν τα γενέθλια προφητών, προσώπων της Παλαιάς Διαθήκης αλλά ούτε και τα δικά τους. Από την άλλη στις Ανατολικές επαρχίες της Ρωμαικής αυτοκρατορίας, οι πρώτοι Χριστιανοί ήταν περισσότερο επηρεασμένη από τον Ελληνιστικό Χριστιανισμό, που ξεκινάει με τον Ιησού και το βλέπουμε πολύ έντονα στο Κατά Λουκά Ευαγγέλιο, όπου ο Μωσαϊκός Νόμος και τα περισσότερα Εβραϊκά έθιμα έχουν ουσιαστικά καταργηθεί για αυτό γιόρταζαν και τα Χριστούγεννα.
4. Ο Ιησούς σύμφωνα με τα Ευαγγέλια και γενικότερα τα Χριστιανικά κείμενα και την Χριστιανική παράδοση, ο Ιησούς είναι τέλειος Θεός και τέλειος Άνθρωπος.
Δεν είναι ημίθεος όπως ο Ηρακλής, ούτε μόνο θεός όπως ο Διόνυσος, ο Ήλιος, ο Μίθρας ή ακόμα τιτάνας όπως ο Κρόνος. Προφανώς από την μια το Δόγμα του Χριστιανισμού διαμορφώθηκε εντελώς και ολοκληρώθηκε μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια από την Α Οικουμενική Σύνοδο στην Νίκαια (325μ.Χ.) μέχρι και την Δ Οικουμενική Σύνοδος (451μ.Χ.) όπου έγινε και το Δόγμα της Χαλκηδόνας, από την άλλη όμως ήδη από την Καινή Διαθήκη βλέπουμε να τονίζεται τόσο η ανθρώπινη φύση του Ιησού, όπως στο Κατά Μάρκο Ευαγγέλιο όσο και η θεϊκή φύση το Ιησού όπως το Κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο. Συνεπώς οι πρώτοι Χριστιανοί παρά τα μετέπειτα θέματα με τους Γνωστικούς που έγραψαν ένα σημαντικό μέρος των Απόκρυφων Ευαγγελίων, είχαν την πεποίθηση ότι ο Ιησούς Χριστός είναι Θεός και Άνθρωπος μαζί και ότι είναι ο Ενσαρκωμένος Λόγος και η ίδια η Αλήθεια. Αυτό είναι διαφορετικό από τον ημίθεο Ηρακλή, που γεννήθηκε μετά από την επαφή του Δία με την Αλκμήνη και μετά έκανε τους άθλους γιατί η Ήρα θόλωσε το μυαλό του Ηρακλή και σκότωσε την οικογένεια του. Επίσης δεν ήταν μόνο θεός που γεννήθηκε δύο φορές όπως ο Διόνυσος, ούτε ο θεό Ήλιος καθώς δεν ήταν ποτέ μια Ηλιακή θεότητα όπως ο Ρα ή ο Ώρους στην Αίγυπτο. Ούτε ήταν όπως ο Κρόνος που ανέτρεψε τον πατέρα του τον Ουρανό και έτρωγε τα παιδιά όπου μετά συγκρούστηκε και με αυτά.
3. Στις 25 Δεκεμβρίου εορτάζονταν τα γενέθλια του Μίθρα, του Διόνυσου, του Ήλιου και του Τιτάνα Κρόνου.
Όμως τα Ηλιούγεννα θεσπίστηκαν από τον Ρωμαίο αυτοκράτορα Αυρηλιανό το 274μ.Χ. ο λόγος που η γιορτή του θεού Ήλιου έγινε τόσο δημοφιλή είναι το γεγονός ότι ο Αυρηλιανός θεώρησε ότι ο θεός Ήλιος τον βοήθησε στο να τερματίσει την κρίση της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας τον 3ο αιώνα και να ξανά καταλάβει την Γαλατία και τις Ανατολικές επαρχίες που είχαν εξεγερθεί. Ο Μίθρας από την άλλη ήταν πολύ σημαντικός θεός των Περσών, Ινδικής όμως προέλευσης που σκότωσε τον ιερό ταύρο και ανασύστησε την φύση και γινόντουσαν και τα Μιθραικά μυστήρια προς τιμή του και ήταν πολύ γνωστός στον Ρωμαϊκό στρατό.
2. Στις γιορτές αυτές υπήρξε ανταλλαγή δώρων, έκαναν γλέντια με φαγητό και ποτό, ενώ έκαναν και θυσίες ζώων.
Επιπρόσθετα στα Διονύσια προς τιμή του θεού Διόνυσου το κρασί έρεε άφθονο το καλό φαγητό και πιθανόν υπήρξε ιερή πορνεία, αντίστοιχα στα Κρόνια προς τιμή της γέννησης του Τιτάνα υπήρξε ανταλλαγή δώρων, πολύ φαγητό και γινόντουσαν όργια. Να σημειωθεί ότι στην γιορτή του Ήλιου και του Τιτάνα Κρόνου γινόντουσαν και κάποιες ανθρωποθυσίες. Ενώ τόσο στην Αρχαία Ελληνική θρησκεία όσο και η Ρωμαϊκή επηρεάστηκε αρνητικά και έφερε και μια παρακμή η εισαγωγή εθίμων και θεοτήτων από την Μεσοποταμία, όπως του Θεού Άττι. Στα Χριστούγεννα σήμερα έμεινε η ανταλλαγή δώρων, όπου τόσο τα πάρτι όσο και οι κοινωνικές εκδηλώσεις, όλα αυτά δεν έχουν καμία σχέση με την ουσία της γιορτής
1. Η αλλαγή της θρησκευτικής πολιτικής των Ρωμαίων, όταν ο Χριστιανισμός έγινε η επίσημη θρησκεία της αυτοκρατορίας το 380μ.Χ.
Η αλλαγή της ημερομηνίας και το πώς τα Χριστούγεννα έγιναν για δύο βασικούς λόγους: ο πρώτος λόγος είναι ότι τα Χριστούγεννα εορτάστηκαν για πρώτη φορά στις 25 Δεκεμβρίου του 336μ.Χ. ώστε να είναι κατά την περίοδο του Χειμερινού Ηλιοστασίου για να γίνει πιο δημοφιλή από τις εορτές των παγανιστικών ή αλλιώς πολυθεϊστικών λατρειών. Ενώ ο δεύτερος λόγος ήταν ο παγανιστής που έγινε Χριστιανός και έφτασε να γίνει ο πατέρας της Χριστιανικής χρονικογραφίας και των εορτών στο Χριστιανικό ημερολόγιο, ο συγγραφέας και ιστορικός Σέξτος Ιούλιος Αφρικανός που πέθανε το 240μ.Χ. Δέκα χρόνια περίπου πριν πεθάνει έγραψε ότι η σύλληψη του Ιησού έγινε στις 25 Μαρτίου και γεννήθηκε στις 25 Δεκεμβρίου, μετά από 9 μήνες ακριβώς.
Εν κατακλείδι τα Χριστούγεννα επηρεάστηκαν σε θέμα παραδόσεων, ανταλλαγής δώρων, ότι ήταν μια περίοδο ανάπαυσης, ξεκούρασης και ότι εορτάζονταν κατά το χειμερινό ηλιοστάσιο. Στα Χριστούγεννα δεν έχουμε θυσίες ζώων ή ανθρώπων, ούτε ανοιχτά γλέντια με πολύ κρασί, ούτε μυστηριακές τελετές ή ιερή πορνεία (εξου και ο όρος ιερόδουλη). Η ουσία όμως των Χριστουγέννων σύμφωνα με την Καινή Διαθήκη και γενικότερα την Χριστιανική πίστη είναι η γέννηση του τέλειου Θεού και του τέλειου Ανθρώπου, του δευτέρου προσώπου του Τριαδικού Θεού, ο οποίος ήρθε για να λυτρώσει τον κόσμο και να αποκαλύψει την αλήθεια.
Πηγές:
Βιβλιογραφία:
-
Καινή Διαθήκη μετά συντόμου ερμηνείας, Παναγιώτη Ν. Τρεμπέλα, 1952
-
Περί Ανεκτικότητας, Βολταίρος, 2018
-
Αιμίλιος, Β τόμος, Ζαν Ζακ Ρουσώ, 2007
-
Αντίχριστος, Νίτσε, 2014
-
Η Ιστορική Πορεία του Ιησού από την φάτνη έως τον κενό τάφο, Γεώργιος Πατρώνος, 1991
-
Το Ιστορικό Πρόσωπο του Ιησού, E.P. Sanders, 1993
-
Ιησούς Μια επαναστατική βιογραφία, John Dominic Crossan, 1994
-
Τι πραγματικά Συνέβη στον Ιησού: Μια ιστορική προσέγγιση στην Ανάσταση, G. Ludemann, 1996
-
Ιησούς Μύθος ή Πραγματικότητα, Carsten Peter Thiede, 1999.
-
Ο Χριστός Φιλόσοφος, Frédéric Lenoir, 2010.
-
Υπήρξε ο Ιησούς; Η ιστορική διαφωνία για τον Ιησού από την Ναζαρέτ, Barth Ehrman, 2012
-
NOVUM TESTAMENTUM GRAECE, Nestle-Aland, Ελληνική Βιβλική Εταιρεία, 28η Έκδοση, 2017
-
Dawkins vs Ιησούς, Δημήτρης Τσινικόπουλος, 2018
Προτεινόμενα βίντεο:
-
Richard Dawkins, Jesus did existed https://www.youtube.com/watch?v=Ant5HS01tBQ
-
Richard Dawkins, Somebody as intelligent as Jesus would have been an atheist. https://www.youtube.com/watch?v=dQ5QG3MUTtg
-
Μάνος Δανέζης, Περί Χριστιανισμό, απόσπασμα από επεισόδιο της σειράς το Σύμπαν που Αγάπησα. https://www.youtube.com/watch?v=0dx2rDyX4j4
-
DID JESUS EXIST? The Historical Argument for Jesus of Nazareth by Barth Ehrman https://www.youtube.com/watch?v=SB6EZzJ7m1c
-
Οι αστικοί μύθοι των Χριστουγέννων feat. The Mythologist https://www.youtube.com/watch?v=oV09xoannlw