Κοινωνικά Γραφήματα
  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
  • Άρθρα
    • Εκπαίδευση – Ψυχολογία
    • Επικαιρότητα
    • Συμβουλευτική
    • Φιλολογικά Tips
    • Φιλοσοφία
  • Η “Φωνή” Σας
    • Η Φοιτητική ”Φωνή” Σας
  • Συνεντεύξεις
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
  • Άρθρα
    • Εκπαίδευση – Ψυχολογία
    • Επικαιρότητα
    • Συμβουλευτική
    • Φιλολογικά Tips
    • Φιλοσοφία
  • Η “Φωνή” Σας
    • Η Φοιτητική ”Φωνή” Σας
  • Συνεντεύξεις
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
Κοινωνικά Γραφήματα
No Result
View All Result

ΤΕΛΙΚΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ -> ΠΛΟΥΤΟΣ ΚΑΙ ΠΕΝΙΑ

0 0
0
Share on FacebookShare on Twitter

ΤΕΛΙΚΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ -> ΠΛΟΥΤΟΣ ΚΑΙ ΠΕΝΙΑ

Ως προπτυχιακός φοιτητής στο τμήμα φιλολογίας της Φιλοσοφικής σχολής μου, ανέλαβα πρόσφατα τη δεύτερη μου προπτυχιακή εργασία με θέμα: «Η αντίθεση του Πλούτου και της Πενίας, όπως εκείνη παρουσιάζεται στον Πλούτο του Αριστοφάνη». Το άρθρο που ακολουθεί αποτελεί μια περιληπτική παρουσίαση αυτής της εργασίας και έχει ως στόχο της αρχικά, να γνωρίσει στους αναγνώστες τη θεότητα του Πλούτου και της Πενίας και στη συνέχεια να ζυγίσει τα υπέρ και τα κατά που χαρακτηρίζουν τον βίο ενός πλούσιου και φτωχού ανδρός.

ΓΝΩΡΙΜΙΕΣ

  1. Ας γνωρίσουμε τον Πλούτο:

Μέσα στο έργο του Αριστοφάνη, ο Πλούτος περιγράφεται ως ένας τυφλός άνδρας. Πώς έχασε την όραση του; Ο κωμωδιογράφος στον πρόλογο μας εξηγεί τον λόγο:

ΠΛΟΥΤΟΣ: ὁ Ζεύς με ταῦτ᾽ ἔδρασεν ἀνθρώποις φθονῶν.

ἐγὼ γὰρ ὢν μειράκιον ἠπείλησ᾽ ὅτι

ὡς τοὺς δικαίους καὶ σοφοὺς καὶ κοσμίους

μόνους βαδιοίμην· ὁ δέ μ᾽ ἐποίησεν τυφλόν,

ἵνα μὴ διαγιγνώσκοιμι τούτων μηδένα.

οὕτως ἐκεῖνος τοῖσι χρηστοῖσι φθονεῖ.  [στιχ. 87 – 92]

Ο Δίας φοβήθηκε την υπεροχή των ανθρώπων έναντι του, στη περίπτωση που κατείχαν τόσο πλούτο στα χέρια τους και έτσι τύφλωσε τη θεότητα του Πλούτο, ώστε να αδυνατεί (ο Πλούτος) να διακρίνει στο πλήθος ανδρών και γυναικών ποιος είναι σοφός και ενάρετος. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τον πλούτο να τον κατέχουν πολλές φορές οι πονηροί και οι δόλιοι.

  1. Ας γνωρίσουμε την Πενία:

Αν θέλουμε να περιγράψουμε την Πενία εμφανισιακά σίγουρα έχει γεράσει, καλύπτει το σώμα της με φτωχά ενδύματα και είναι αποκρουστική για τους ανθρώπους. Μάλιστα, στο έργο οι πρωταγωνιστές (Χρεμύλος, Βλεψίδημος) σχεδιάζουν πώς θα την εξορίσουν από τη χώρα. Πριν όμως η Πενία απαντήσει σε όλες τις κατηγορίες που έχει δεχθεί (δικαιολογημένα ή αδικαιολόγητα), ποθεί να ξεκαθαρίσει στους ήρωες του Αριστοφάνη τη σημαντική διαφορά της πενίας και της επαιτείας:

ΠΕΝΙΑ: σὺ μὲν οὐ τὸν ἐμὸν βίον εἴρηκας, τὸν τῶν πτωχῶν δ᾽ ἐπεκρούσω.

ἀλλ᾽ οὐχ οὑμὸς τοῦτο πέπονθεν βίος οὐ μὰ Δί᾽, οὐδέ γε μέλλει.

πτωχοῦ μὲν γὰρ βίος, ὃν σὺ λέγεις, ζῆν ἐστιν μηδὲν ἔχοντα·

τοῦ δὲ πένητος ζῆν φειδόμενον καὶ τοῖς ἔργοις προσέχοντα,

περιγίγνεσθαι δ᾽ αὐτῷ μηδέν, μὴ μέντοι μηδ᾽ ἐπιλείπειν.   [στιχ. 548, 551- 554 ]

Η διαφορά με την αδελφή της Πενίας, την Επαιτεία είναι η εξής -> Ενώ η Επαιτεία αναγκάζει τους πολίτες να ζητιανεύουν για πόρους, η Πενία τους σκληραγωγεί, δίνοντας τους λίγα χρήματα, ενδύματα και τρόφιμα ίσα ίσα για να επιβιώσουν.

ΛΟΓΟΜΑΧΙΑ

Μετά από μια τέτοια γνωριμία εύλογο είναι να προκύψει μια λογομαχία. Αν και στο έργο δεν έχουμε ποτέ αγώνα λόγου ανάμεσα σε Πενία και Πλούτο, οι ήρωες μας (Χρεμύλος, Καρίων, Βλεψίδημος) δε διστάζουν να εκφράσουν τις θέσεις τους για την υπεροχή του Πλούτου αλλά και την πανουργία της Πενίας σε πολλά σημεία του έργου.

Ας παραθέσουμε μερικούς στίχους μεταφρασμένους:

  1. ΕΠΙΚΛΗΣΗ ΣΤΟ ΗΘΟΣ ΤΟΥ ΠΛΟΥΤΟΥ

ΧΡΕΜΥΛΟΣ: Επειδή κανείς από τους ανθρώπους δε θα προσέφερε θυσία,

Ούτε ένα βόδι ούτε γλύκισμα από κοπανισμένο σιτάρι ούτε τίποτε άλλο,

Αν εσύ (ο Πλούτος) δεν το θέλεις,  [στιχ. 137 – 139]

ΚΑΡΙΩΝ: Εγώ αλήθεια εξαιτίας του μικρού (σε ποσότητα) χρηματικού ποσού,

Έχω γίνει δούλος, αν και ήμουν πριν ελεύθερος,  [στιχ. 147 – 148]

ΧΡΕΜΥΛΟΣ: Γιατί αν ο Πλούτος τώρα θα έχει το φως του, και αν δε θα περιφέρεται όντας τυφλός,

Θα βαδίζει προς τους αγαθούς από τους ανθρώπους και δε θα βρίσκεται μακριά τους,

Και θα αποφεύγει τους βλαβερούς και τους ασεβείς. Και έπειτα,

Θα κάνει όλους χρηστούς και πλούσιους και αναμφίβολα αυτούς που σέβονται τα θεία,   [στιχ. 285 – 288]

  1. ΕΠΙΘΕΣΗ ΣΤΟ ΗΘΟΣ ΤΗΣ ΠΕΝΙΑΣ

Γιατί πολλοί από τους ανθρώπους, αν και είναι βλαβεροί/ κακοί, είναι πλούσιοι,

Αφού συνέλλεξαν αυτά που έχουν (οι βλαβεροί) με άδικο τρόπο. Και από την άλλη, πολλοί αν και είναι πάρα πολύ έντιμοι,

Δυστυχούν πολύ και πεινούν και πάρα πολύ βρίσκονται μαζί σου,   [στιχ. 502 – 504 ]

Με τι άλλο καλό θα μπορούσες να μας εφοδιάσεις, εκτός από εξανθήματα (στα χέρια) από την πλύση,

Και από τα παιδιά που πεινούν (ως έναν βαθμό) και τις γριές που προκαλούν ταραχή/ είναι θορυβώδεις;

Και καθόλου δε θα μιλήσω για τον αριθμό των ψειρών και των κουνουπιών και των ψύλλων.

Λόγω του υπάρχει πληθώρα σε αυτά, η οποίες – βουίζοντας στην κεφαλή μας – μας ταλαιπωρούν,

Σηκώνοντας μας (από την κλίνη) και λέγοντας μας: «Θα πεινάσεις. Σήκω»,

Εκτός από αυτά, αντί για ιμάτιο μας, μας δίνεις να έχουμε ένα κουρελιασμένο ένδυμα. Αντί για κλίνη,

Μας δίνεις μια στοίβα από σχοίνους γεμάτους κοριούς, που ξυπνούν αυτούς που αναπαύονται,

Αντί για χαλί/ σκέπασμα μας δίνεις να έχουμε ένα σάπιο στρώμα. Αντί για προσκέφαλο/ μαξιλάρι,

Μας δίνεις μια μεγάλου μεγέθους πέτρα για τη κεφαλή μας. Και αντί για άρτο μας δίνεις να τρώμε,

Βλαστάρια μολόχας, αντί για κριθαρένιο ψωμί μας δίνεις να τρώμε φύλλα από μαραμένα ραπανάκια,

Και αντί για κάθισμα/ θρανίο μας δίνεις να έχουμε τον πάτο ραγισμένου πήλινου δοχείου, και αντί για σκάφη ζυμώματος,

Ένα πλευρό – και αυτό ραγισμένο – δοχείου.   [ στιχ. 535 – 546 ]

  1. ΕΠΙΘΕΣΗ ΣΤΟ ΗΘΟΣ ΤΟΥ ΠΛΟΥΤΟΥ

ΠΕΝΙΑ: Εγώ προσφέρω πιο άξιους άνδρες σε σύγκριση με τον Πλούτο,

Και στον νου και στην όψη. Γιατί κοντά του έχουν αρθρίτιδα στα πόδια,

Και διογκωμένη κοιλιά και με παχιές κνήμες και είναι ασελγώς παχουλοί,    [στιχ. 558 – 560]

  1. ΕΠΙΚΛΗΣΗ ΣΤΟ ΗΘΟΣ ΤΗΣ ΠΕΝΙΑΣ

ΠΕΝΙΑ: Λοιπόν εξέτασε τους ρήτορες μέσα στις πόλεις, καθώς όταν από τη μια

Είναι πένητες, είναι δίκαιοι για τον δήμο και την πόλη,  [στιχ. 567 – 568]

  1. ΕΠΙΘΕΣΗ ΣΤΟ ΗΘΟΣ ΤΟΥ ΠΛΟΥΤΟΥ

ΠΕΝΙΑ: Αλλά όταν, από την άλλη, κερδίσουν πλούτη από κοινού αμέσως γίνονται άδικοι,

Και συνωμοτούν εναντίον του πλήθους και πολεμούν τον δήμο/ τη δημοκρατία,   [στιχ. 569 – 570]

Μετά από την παρουσίαση των παραπάνω επιχειρημάτων ποιος πιστεύετε ότι θα κέρδιζε αδιαμφισβήτητα σε αγώνα λόγου;

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Alan H. Sommerstein. (2001). Aristophanes: Wealth. Liverpool: Liverpool University Press.
  • Bowie A.M. (1999). Αριστοφάνης: Μύθος, Τελετουργία και Κωμωδία. Αθήνα: τυπωθήτω – Γιώργος Δαρδανός.
  • Dover, K.J. (1978). Η κωμωδία του Αριστοφάνη, μετάφρ. Φανής Ι. Κακριδής. Aθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης.
  • Μαυρόπουλος Γ. Θεόδωρος. (2008). Αριστοφάνης Πλούτος. Θεσσαλονίκη: Ζήτρος.
  • Μύρης Χ. Κ. (2004). Αριστοφάνους Πλούτος. Αθήνα: Πατάκη.
  • Ρούσσος Τάσος. (1994). Αριστοφάνης Πλούτος. Αθήνα: Κάκτος.

 

Ο Αρθρογράφος

Christos Asprogiannis

Χαίρετε. Σπουδάζω φιλολογία στη φιλοσοφική σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. (Α.Π.Θ). Ασχολούμαι στον ελεύθερο μου χρόνο με τη ζωγραφική, τη στιχουργική και την μελέτη αρχαίων ελληνικών – ρωμαϊκών έργων. Επομένως, τι καλύτερο από το να συντάξω άρθρα για να αναδείξω τον πλούτο του αντικειμένου που σπουδάζω, αλλά και να προωθήσω μέσω της ιστοσελίδας τα ποικίλα ενδιαφέροντα μου; Αν κάποιο άτομο το επιθυμεί, μπορεί να με ακολουθήσει στα εξής social media: (Instagram @chris_ asprogiannis, @zographissa.gr και Facebook @Chris Asprogiannis).

See author's posts

Tags: #Greece#koinonikagrafimata#philosophyΑριστοφάνηςΘέατροΚωμωδίαΛογομαχίαΠενίαΠλούτοςΣύγκρουσηΥπέρ και κατάΦιλολογία
Previous Post

«ΚΥΝΗΓΗΣΕ ΤΑ ΟΝΕΙΡΑ ΣΟΥ ΟΠΩΣ Η MOANA»

Next Post

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΑ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΡΟΓΩΝΩΝ ΜΑΣ

Related Posts

«ΤΙ ΜΟΥ ΕΜΑΘΕ Η ΜΕΛΕΤΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΡΩΜΑΙΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ»;
Η Φοιτητική ''Φωνή'' Σας

«ΤΙ ΜΟΥ ΕΜΑΘΕ Η ΜΕΛΕΤΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΡΩΜΑΙΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ»;

7 Ιουνίου 2024
«ΤΙ ΜΟΥ ΕΜΑΘΕ Η ΕΠΙΓΡΑΦΙΚΗ»;
Η Φοιτητική ''Φωνή'' Σας

«ΤΙ ΜΟΥ ΕΜΑΘΕ Η ΕΠΙΓΡΑΦΙΚΗ»;

4 Ιουνίου 2024
«ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟ ΠΟΥ ΣΥΣΤΗΝΕΙ Ο ΣΕΝΕΚΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΗΣ ΟΡΓΗΣ»
Η Φοιτητική ''Φωνή'' Σας

«ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟ ΠΟΥ ΣΥΣΤΗΝΕΙ Ο ΣΕΝΕΚΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΗΣ ΟΡΓΗΣ»

6 Φεβρουαρίου 2024
ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ : ΠΩΣ ΜΠΑΙΝΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙ ΒΓΑΙΝΕΙΣ;
Η Φοιτητική ''Φωνή'' Σας

ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ : ΠΩΣ ΜΠΑΙΝΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙ ΒΓΑΙΝΕΙΣ;

5 Φεβρουαρίου 2024
ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΣΠΟΥΔΑΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ;
Η Φοιτητική ''Φωνή'' Σας

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΣΠΟΥΔΑΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ;

9 Ιουνίου 2023
ΑΠΘ: ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑΣ & ΜΜΕ
Η Φοιτητική ''Φωνή'' Σας

ΑΠΘ: ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑΣ & ΜΜΕ

6 Απριλίου 2023
Next Post
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΑ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΡΟΓΩΝΩΝ ΜΑΣ

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΑ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΡΟΓΩΝΩΝ ΜΑΣ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Αξιολογήστε το άρθρο μας:

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

«Η ΔΥΣΜΟΙΡΗ ΜΗΤΕΡΑ, Η ΕΚΑΒΗ»

«Η ΔΥΣΜΟΙΡΗ ΜΗΤΕΡΑ, Η ΕΚΑΒΗ»

11 Ιουνίου 2024
«ΤΙ ΜΟΥ ΕΜΑΘΕ Η ΜΕΛΕΤΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΡΩΜΑΙΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ»;

«ΤΙ ΜΟΥ ΕΜΑΘΕ Η ΜΕΛΕΤΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΡΩΜΑΙΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ»;

7 Ιουνίου 2024
«ΚΑΡΧΑΡΙΕΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ»

«ΚΑΡΧΑΡΙΕΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ»

6 Ιουνίου 2024
Κοινωνικά Γραφήματα

Νομική Υποστήριξη: ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΘ. ΠΛΑΚΟΥΔΑΣ

  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
  • Άρθρα
  • Η “Φωνή” Σας
  • Συνεντεύξεις
  • Επικοινωνία

© 2021 koinonikagrafimata. Powered by Futureplus-web

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
  • Άρθρα
    • Εκπαίδευση – Ψυχολογία
    • Επικαιρότητα
    • Συμβουλευτική
    • Φιλολογικά Tips
    • Φιλοσοφία
  • Η “Φωνή” Σας
    • Η Φοιτητική ”Φωνή” Σας
  • Συνεντεύξεις
  • Επικοινωνία

© 2021 koinonikagrafimata. Powered by Futureplus-web

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In