Κοινωνικά Γραφήματα
  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
  • Άρθρα
    • Εκπαίδευση – Ψυχολογία
    • Επικαιρότητα
    • Συμβουλευτική
    • Φιλολογικά Tips
    • Φιλοσοφία
  • Η “Φωνή” Σας
    • Η Φοιτητική ”Φωνή” Σας
  • Συνεντεύξεις
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
  • Άρθρα
    • Εκπαίδευση – Ψυχολογία
    • Επικαιρότητα
    • Συμβουλευτική
    • Φιλολογικά Tips
    • Φιλοσοφία
  • Η “Φωνή” Σας
    • Η Φοιτητική ”Φωνή” Σας
  • Συνεντεύξεις
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
Κοινωνικά Γραφήματα
No Result
View All Result

«ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ Δ.Ε.Π.Υ (ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ)»

0 0
0
Share on FacebookShare on Twitter

ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ Δ.Ε.Π.Υ (ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ)

Γράφει η Ελένη Προύντζου

Σε μια κοινωνία συνεχής κριτικής και αξιολόγησης, ακόμη και τα παιδιά μικρής ηλικίας κατηγοριοποιούνται με βάση τη σχολική τους επίδοση. Πιο αναλυτικά, τα παιδιά διακρίνονται σε «καλούς» και «κακούς» μαθητές, τόσο από τους εκπαιδευτικούς όσο και από τους γονείς. Οι μαθητές που χαρακτηρίζονται ως «κακοί» θεωρείται συνήθως ότι βαριούνται να διαβάσουν, ότι δεν προσπαθούν αρκετά ή ότι δεν ενδιαφέρονται για την μάθηση. Αυτό, όμως, που δεν λαμβάνεται υπόψη είναι ότι το παιδί μπορεί να έχει κάποια μη διαγνωσμένη ειδική μαθησιακή δυσκολία, όπως τη δυσλεξία, ή κάποια διαταραχή, όπως τη διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας.

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), η οποία είναι γνωστή και ως Δ.Ε.Π.Υ. (A.D.H.D.), εμφανίζεται συχνότερα στα αγόρια, στην ηλικία των τριών μέχρι πέντε ετών. Κύρια χαρακτηριστικά της διαταραχής θεωρούνται η υπερβολική κινητικότητα, η οποία είναι πολλές φορές άσκοπη, η έντονη παρορμητικότητα, η οποία εμπλέκει το παιδί σε επικίνδυνες καταστάσεις, καθώς και η ελλειμματική προσοχή, η οποία οδηγεί σε μαθησιακές δυσκολίες. Παράλληλα, ένα παιδί με τη συγκεκριμένη ψυχική διαταραχή έχει συνήθως χαμηλή αυτοεκτίμηση και δυσκολεύεται στη σύναψη σχέσεων με τα υπόλοιπα παιδιά, αλλά και με τους ενήλικες, λόγω έλλειψης κοινωνικών αναστολών.

Συνεπώς, ένα παιδί με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας προκαλεί και προβλήματα μέσα στη σχολική τάξη, εφόσον δυσκολεύεται να καθίσει ήρεμο στη θέση του, και δεν έχει καλές επιδόσεις στα μαθήματα, λόγω διάσπασης της προσοχής. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι πρέπει να θεωρηθεί «κακός» μαθητής. Γενικά, δεν θα έπρεπε να γίνεται αυτή η άδικη κατηγοριοποίηση των μαθητών σε «καλούς» και «κακούς», αφού ένας «κακός» μαθητής είναι συνήθως ένα παιδί που δεν έχει μάθει να διαβάζει με έναν τρόπο που να ταιριάζει στις δικές του ανάγκες και στη δική του ιδιοσυγκρασία. Άρα αυτό που χρειάζεται ένα παιδί με Δ.Ε.Π.Υ. είναι η κατάλληλη υποστήριξη και καθοδήγηση από τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς του, προκειμένου το παιδί να μπορεί να μαθαίνει, παρά τα όποια συμπτώματά του.

Όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς, μπορούν να κάνουν την μάθηση μια πιο ευχάριστη και εύκολη διαδικασία για τα παιδιά με Δ.Ε.Π.Υ. Θα μπορούσαν να μειώνουν την έκταση των εργασιών, χωρίζοντας την κάθε εργασία σε υπο-ενότητες που θα συνοδεύονται από ακριβείς οδηγίες για τη διεξαγωγή τους. Επιπλέον, θα ήταν καλό οι κανόνες της τάξης να είναι λίγοι αριθμητικά, να εκφράζονται με θετικό τρόπο, δίνοντας έμφαση στις επιθυμητές συμπεριφορές, και να τοποθετούνται σε μια αφίσα/κολάζ στον τοίχο της τάξης, κοντά στη θέση του παιδιού με Δ.Ε.Π.Υ., ώστε να μπορεί να τους κοιτάζει συνεχώς. Όταν κάποιο παιδί εκδηλώνει μια επιθυμητή συμπεριφορά, θα πρέπει να επαινείται από τον εκπαιδευτικό.

Επίσης, είναι σημαντικό για τους εκπαιδευτικούς να κεντρίζουν το ενδιαφέρον και την περιέργεια των παιδιών για το μάθημά τους, χρησιμοποιώντας παραστατικότητα και δημιουργικότητα. Όταν φαίνεται να αποσπάται η προσοχή του παιδιού με Δ.Ε.Π.Υ., χρειάζεται να προσπαθούν με διακριτικό τρόπο να επαναφέρουν το παιδί στη ροή του μαθήματος  (π.χ. άγγιγμα στον ώμο, οπτική επαφή, ειδικό σήμα που έχουν αποφασίσει από κοινού). Η διακριτικότητα είναι σημαντική, προκειμένου το παιδί να μην νιώσει ότι «μειονεκτεί» σε σύγκριση με τους συμμαθητές του. Ταυτόχρονα, οι εκπαιδευτικοί, καθώς δίνουν προφορικά οδηγίες για μια εργασία ή παραδίδουν μάθημα, θα μπορούσαν να σημειώνουν λέξεις-κλειδιά στον πίνακα, τον οποίο θα μπορούν να συμβουλεύονται τα παιδιά όποτε επιθυμούν. Παράλληλα, η απομνημόνευση νέων πληροφοριών θα μπορούσε να γίνει πιο εύκολη με τη χρήση ακρωνυμίων, μελωδίας και συχνής επανάληψης.

Από την άλλη μεριά, οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν με ένα διαφορετικό τρόπο το παιδί τους που έχει διαγνωσθεί με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας. Θα ήταν καλό να διαμορφώσουν μαζί με το παιδί έναν ειδικό χώρο μάθησης στο σπίτι, όπου δεν θα υπάρχουν διάφοροι περισπασμοί, όπως παιχνίδια. Σε αυτό τον χώρο θα ήταν χρήσιμο να υπάρχει πάντα διαθέσιμη γραφική ύλη, καθώς και ένας πίνακας στον οποίο θα καταγράφουν τις καθημερινές υποχρεώσεις του παιδιού. Συγχρόνως, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν φακέλοι διαφορετικών χρωμάτων για την κατηγοριοποίηση των εργασιών/εγγράφων του παιδιού ανάλογα με το μάθημα που αφορούν.

Εκτός των προαναφερθέντων, υπάρχουν πολλές ακόμη μέθοδοι που μπορεί να υιοθετήσει τόσο ένας εκπαιδευτικός όσο και ένας γονέας για να βοηθήσει ένα παιδί με Δ.Ε.Π.Υ. Ωστόσο, το σημαντικότερο είναι να δείχνουν ενσυναίσθηση, να ενθαρρύνουν τα παιδιά και να προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στις μαθησιακές ανάγκες τους. Ας μην ξεχνάμε ότι το κάθε παιδί, είτε είναι διαγνωσμένο με κάποια μαθησιακή δυσκολία/ψυχική διαταραχή είτε δεν έχει κάποια διάγνωση, είναι ένα παιδί με όνειρα και φιλοδοξίες, ένα παιδί που ενδιαφέρεται και μπορεί να μάθει καινούργιες πληροφορίες, αρκεί να υπάρχει η κατάλληλη υποστήριξη και καθοδήγηση από τον περίγυρο του!

Βιβλιογραφία:

  • Λαζαράτου, Ε. & Αναγνωστόπουλος, Δ. (2001). Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής – Υπερκινητικότητα. Στο Τσιάντης Γ. (Επιμ.), ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ (σ.  135-147). Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.
  • Daley, D., & Birchwood, J. (2010). ADHD and academic performance: why does ADHD impact on academic performance and what can be done to support ADHD children in the classroom?. Child: Care, Health and Development, 36(4), 455-464.
  • DuPaul, G. J., Weyandt, L. L., & Janusis, G. M. (2011). ADHD in the classroom: Effective intervention strategies. Theory into Practice, 50(1), 35-42.
  • Rief, S. F. (2012). How to reach and teach children with ADD/ADHD: Practical techniques, strategies, and interventions (Vol. 3). John Wiley & Sons.

Ο Αρθρογράφος

Ελένη Προύντζου

Έχοντας αποφοιτήσει από το τμήμα Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου, αποφάσισα να συνεχίσω τις σπουδές μου μέσω του μεταπτυχιακού προγράμματος “Σχολική Συμβουλευτική και Καθοδήγηση” του ΕΚΠΑ.

See author's posts

Tags: #koinonikagrafimata#ΔΕΠΥ#διάσπαση προσοχής#κοινωνικάγραφήματα#Μάθηση#μαθησιακές δυσκολίες#υπερκινητικότητα
Previous Post

«ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΚΑΙ ΑΛΛΑ «ΑΝΔΡΟΚΡΑΤΟΥΜΕΝΑ» ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ»

Next Post

«Η ΑΓΑΠΗ ΔΕ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΠΟΝΑΕΙ»…

Related Posts

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΑ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΡΟΓΩΝΩΝ ΜΑΣ
Εκπαίδευση - Ψυχολογία

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΑ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΡΟΓΩΝΩΝ ΜΑΣ

19 Ιουνίου 2024
«Η ΔΥΣΜΟΙΡΗ ΜΗΤΕΡΑ, Η ΕΚΑΒΗ»
Εκπαίδευση - Ψυχολογία

«Η ΔΥΣΜΟΙΡΗ ΜΗΤΕΡΑ, Η ΕΚΑΒΗ»

11 Ιουνίου 2024
«ΒΑΤΡΑΧΟΙ VS ΜΥΕΣ»
Εκπαίδευση - Ψυχολογία

«ΒΑΤΡΑΧΟΙ VS ΜΥΕΣ»

28 Μαΐου 2024
«ΖΟΦΕΡΟΙ ΕΡΩΤΕΣ”. ΕΡΩΤΙΚΑ ΤΡΙΓΩΝΑ»
Εκπαίδευση - Ψυχολογία

«ΖΟΦΕΡΟΙ ΕΡΩΤΕΣ”. ΕΡΩΤΙΚΑ ΤΡΙΓΩΝΑ»

23 Μαΐου 2024
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ: ΓΙΑΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΧΑΣΕΙ ΤΗΝ ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗ;
Εκπαίδευση - Ψυχολογία

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ: ΓΙΑΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΧΑΣΕΙ ΤΗΝ ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗ;

21 Μαΐου 2024
“Ο ΤΕΤΡΗΜΕΝΟΣ ΠΙΘΟΣ”
Εκπαίδευση - Ψυχολογία

“Ο ΤΕΤΡΗΜΕΝΟΣ ΠΙΘΟΣ”

15 Μαΐου 2024
Next Post
«Η ΑΓΑΠΗ ΔΕ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΠΟΝΑΕΙ»…

«Η ΑΓΑΠΗ ΔΕ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΠΟΝΑΕΙ»...

«ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ»

«ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ»

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Αξιολογήστε το άρθρο μας:

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

«Η ΔΥΣΜΟΙΡΗ ΜΗΤΕΡΑ, Η ΕΚΑΒΗ»

«Η ΔΥΣΜΟΙΡΗ ΜΗΤΕΡΑ, Η ΕΚΑΒΗ»

11 Ιουνίου 2024
«ΤΙ ΜΟΥ ΕΜΑΘΕ Η ΜΕΛΕΤΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΡΩΜΑΙΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ»;

«ΤΙ ΜΟΥ ΕΜΑΘΕ Η ΜΕΛΕΤΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΡΩΜΑΙΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ»;

7 Ιουνίου 2024
«ΚΑΡΧΑΡΙΕΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ»

«ΚΑΡΧΑΡΙΕΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ»

6 Ιουνίου 2024
Κοινωνικά Γραφήματα

Νομική Υποστήριξη: ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΘ. ΠΛΑΚΟΥΔΑΣ

  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
  • Άρθρα
  • Η “Φωνή” Σας
  • Συνεντεύξεις
  • Επικοινωνία

© 2021 koinonikagrafimata. Powered by Futureplus-web

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
  • Άρθρα
    • Εκπαίδευση – Ψυχολογία
    • Επικαιρότητα
    • Συμβουλευτική
    • Φιλολογικά Tips
    • Φιλοσοφία
  • Η “Φωνή” Σας
    • Η Φοιτητική ”Φωνή” Σας
  • Συνεντεύξεις
  • Επικοινωνία

© 2021 koinonikagrafimata. Powered by Futureplus-web

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In