Κοινωνικά Γραφήματα
  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
  • Άρθρα
    • Εκπαίδευση – Ψυχολογία
    • Επικαιρότητα
    • Συμβουλευτική
    • Φιλολογικά Tips
    • Φιλοσοφία
  • Η “Φωνή” Σας
    • Η Φοιτητική ”Φωνή” Σας
  • Συνεντεύξεις
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
  • Άρθρα
    • Εκπαίδευση – Ψυχολογία
    • Επικαιρότητα
    • Συμβουλευτική
    • Φιλολογικά Tips
    • Φιλοσοφία
  • Η “Φωνή” Σας
    • Η Φοιτητική ”Φωνή” Σας
  • Συνεντεύξεις
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
Κοινωνικά Γραφήματα
No Result
View All Result

«ΘΕΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»

0 0
0
Share on FacebookShare on Twitter

ΘΕΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Γράφει η Ελένη Προύντζου

Η σύγχρονη εποχή κατακλύζεται από αρνητικά γεγονότα, τα οποία πυροδοτούν το άγχος και το φόβο των ανθρώπων. Ιδιαίτερα τα παιδιά, τα οποία έχουν έναν ευαίσθητο και ευάλωτο ψυχικό κόσμο, δεν μπορούν από μόνα τους να ανταπεξέλθουν στα δυσάρεστα συναισθήματα που βιώνουν σε καθημερινή βάση. Ως αποτέλεσμα, παρατηρείται μια σημαντική αύξηση στις ψυχικές διαταραχές των παιδιών και των εφήβων (Patalay & Gage, 2019· Twenge κ.α., 2010).

Κρίνεται αναγκαία, λοιπόν, η εφαρμογή της «Θετικής εκπαίδευσης». Η θετική εκπαίδευση προσπαθεί να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ των σχολικών απαιτήσεων και των προσδοκιών των γονέων, οι οποίοι μπορεί να νοιάζονται για τις σχολικές επιτυχίες, αλλά πρωτίστως θέλουν να βλέπουν ευτυχισμένα τα παιδιά τους (Seligman κ.α., 2009). Η συγκεκριμένη εκπαίδευση, έχει, δηλαδή, έναν διπλό στόχο. Από την μία πλευρά, να καλλιεργήσει στα παιδιά τις απαιτούμενες ακαδημαϊκές δεξιότητες και από την άλλη πλευρά, να προάγει την καλή ψυχική υγεία και την ευημερία τους (Seligman, 2012). Για την επίτευξη του τελευταίου στόχου, διενεργούνται διάφορες, βραχυπρόθεσμες ή μακροπρόθεσμες, εκπαιδευτικές παρεμβάσεις/δραστηριότητες, οι οποίες εστιάζουν στα θετικά συναισθήματα και την ψυχική ανθεκτικότητα του παιδιού (Seligman, 2012).

Μία τέτοια παρέμβαση είναι, για παράδειγμα, το «Βιβλίο με τις ευλογίες» (Norrish & Seligman, 2015), το οποίο ενισχύει την αισιοδοξία και την ευγνωμοσύνη των παιδιών. Πιο αναλυτικά, το βιβλίο με τις ευλογίες είναι ένα κενό βιβλίο, το οποίο δίνεται διαδοχικά σε κάθε μαθητή της τάξης. Ο μαθητής πρέπει για 3 εβδομάδες να γράφει μέσα σε αυτό πράγματα που του συνέβησαν και για τα οποία νιώθει ευγνωμοσύνη.Μπορεί μάλιστα να συνοδεύει τις περιγραφές του με ζωγραφιές, με φωτογραφίες ή με οτιδήποτε άλλο τον βοηθάει να εκφράσει καλύτερα τα συναισθήματά του. Μόλις περάσουν οι 3 εβδομάδες, ο μαθητής παρουσιάζει στην τάξη τις ευχάριστες εμπειρίες που κατέγραψε στο βιβλίο και γίνεται συζήτηση επί του θέματος. Με αυτό τον τρόπο ενδυναμώνονται οι σχέσεις των παιδιών και δημιουργείται ένα ευχάριστο, ευδιάθετο και αισιόδοξο κλίμα μέσα στη σχολική τάξη.

Μια άλλη ομαδική δραστηριότητα είναι το «Ζάρι της χαράς» (Σταλίκας, Γιωτσίδη & Καρακασίδου, 2020), το οποίο μπορεί να κατασκευαστεί με πολύχρωμα χαρτόνια από τους ίδιους τους μαθητές. Το ζάρι αυτό έχει σε κάθε πλευρά του γραμμένη μια θετική έννοια: χαρά, ευχαρίστηση, ενθουσιασμός, γέλιο, αγάπη και έκπληξη. Κάθε μαθητής καλείται να ρίξει το ζάρι και, αναλόγως της πλευράς που θα τύχει, να περιγράψει στους συμμαθητές του ένα περιστατικό που συνδέεται με αυτή την πλευρά, με το συναίσθημα που αναγράφεται. Μόλις τελειώσει την περιγραφή του, οι συμμαθητές του τον χειροκροτούν, δείχνοντάς του ένα είδος επιβράβευσης και ενθάρρυνσης. Ως παρεπόμενο, ενισχύεται η αισιοδοξία, το χιούμορ και η ενσυναίσθηση.

Επομένως, φαίνεται ότι η θετική εκπαίδευση μπορεί σταδιακά να λειτουργήσει ως αντίδοτο στην κατάθλιψη, να οδηγήσει στην αύξηση της ικανοποίησης από τη ζωή και να συμβάλλει στην πιο αποτελεσματική και δημιουργική μάθηση (Seligman κ.α., 2009). Μπορεί να βοηθήσει το σχολείο να γίνει ένας χώρος θετικών συναισθημάτων, ένας χώρος που κάθε παιδί θα προσμονεί να πάει. Άλλωστε, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το σχολείο, ως το σημαντικότερο μέσο διαπεδαγώγησης του αυριανού ανθρώπου, θα πρέπει να παρέχει και να προάγει την ασφάλεια, την αγάπη, την αισιοδοξία και την αλληλεγγύη! Μήπως, λοιπόν, η θετική εκπαίδευση είναι μονόδρομος;

Πηγές:

  • Σταλίκας, Α., Γιωτσίδη, Β. & Καρακασίδου, Ε. (2020). Κατακτώντας την ευημερία: Θετικές παρεμβάσεις, τεχνικές & βιωματικές ασκήσεις. Αθήνα: Τόπος.
  • Norrish, J. M., & Seligman, M. E. (2015). Positive education: The Geelong grammar school journey. Oxford University Press, USA.
  • Patalay, P., & Gage, S. H. (2019). Changes in millennial adolescent mental health and health-related behaviours over 10 years: a population cohort comparison study. International Journal of Epidemiology, 48(5), 1650-1664.
  • Seligman, M. E. (2012). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. Simon and Schuster.
  • Seligman, M. E., Ernst, R. M., Gillham, J., Reivich, K., & Linkins, M. (2009). Positive education: Positive psychology and classroom interventions. Oxford Review of Education, 35(3), 293-311.
  • Twenge, J. M., Gentile, B., DeWall, C. N., Ma, D., Lacefield, K., & Schurtz, D. R. (2010). Birth cohort increases in psychopathology among young Americans, 1938–2007: A cross-temporal meta-analysis of the MMPI. Clinical Psychology Review, 30(2), 145-154.

Ο Αρθρογράφος

Ελένη Προύντζου

Έχοντας αποφοιτήσει από το τμήμα Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου, αποφάσισα να συνεχίσω τις σπουδές μου μέσω του μεταπτυχιακού προγράμματος “Σχολική Συμβουλευτική και Καθοδήγηση” του ΕΚΠΑ.

See author's posts

Tags: #education#koinonikagrafimata#θετική εκπαίδευση#κοινωνικάγραφήματα#μάθηση
Previous Post

«ΕΘΕΛΟΤΥΦΛΙΑ, ΑΝΙΔΕΟΤΗΤΑ, ΑΝΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΗΛΙΘΙΟΤΗΤΑ»

Next Post

«ΕΝΗΛΙΚΙΩΣΗ»

Related Posts

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΑ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΡΟΓΩΝΩΝ ΜΑΣ
Εκπαίδευση - Ψυχολογία

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΑ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΡΟΓΩΝΩΝ ΜΑΣ

19 Ιουνίου 2024
«Η ΔΥΣΜΟΙΡΗ ΜΗΤΕΡΑ, Η ΕΚΑΒΗ»
Εκπαίδευση - Ψυχολογία

«Η ΔΥΣΜΟΙΡΗ ΜΗΤΕΡΑ, Η ΕΚΑΒΗ»

11 Ιουνίου 2024
«ΒΑΤΡΑΧΟΙ VS ΜΥΕΣ»
Εκπαίδευση - Ψυχολογία

«ΒΑΤΡΑΧΟΙ VS ΜΥΕΣ»

28 Μαΐου 2024
«ΖΟΦΕΡΟΙ ΕΡΩΤΕΣ”. ΕΡΩΤΙΚΑ ΤΡΙΓΩΝΑ»
Εκπαίδευση - Ψυχολογία

«ΖΟΦΕΡΟΙ ΕΡΩΤΕΣ”. ΕΡΩΤΙΚΑ ΤΡΙΓΩΝΑ»

23 Μαΐου 2024
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ: ΓΙΑΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΧΑΣΕΙ ΤΗΝ ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗ;
Εκπαίδευση - Ψυχολογία

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ: ΓΙΑΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΧΑΣΕΙ ΤΗΝ ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗ;

21 Μαΐου 2024
“Ο ΤΕΤΡΗΜΕΝΟΣ ΠΙΘΟΣ”
Εκπαίδευση - Ψυχολογία

“Ο ΤΕΤΡΗΜΕΝΟΣ ΠΙΘΟΣ”

15 Μαΐου 2024
Next Post
«ΕΝΗΛΙΚΙΩΣΗ»

«ΕΝΗΛΙΚΙΩΣΗ»

«ΡΟΛΟΣ ΚΑΙ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΟΦΕΙΛΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ Ο ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ»

«ΡΟΛΟΣ ΚΑΙ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΟΦΕΙΛΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ Ο ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ»

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Αξιολογήστε το άρθρο μας:

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

«Η ΔΥΣΜΟΙΡΗ ΜΗΤΕΡΑ, Η ΕΚΑΒΗ»

«Η ΔΥΣΜΟΙΡΗ ΜΗΤΕΡΑ, Η ΕΚΑΒΗ»

11 Ιουνίου 2024
«ΤΙ ΜΟΥ ΕΜΑΘΕ Η ΜΕΛΕΤΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΡΩΜΑΙΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ»;

«ΤΙ ΜΟΥ ΕΜΑΘΕ Η ΜΕΛΕΤΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΡΩΜΑΙΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ»;

7 Ιουνίου 2024
«ΚΑΡΧΑΡΙΕΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ»

«ΚΑΡΧΑΡΙΕΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ»

6 Ιουνίου 2024
Κοινωνικά Γραφήματα

Νομική Υποστήριξη: ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΘ. ΠΛΑΚΟΥΔΑΣ

  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
  • Άρθρα
  • Η “Φωνή” Σας
  • Συνεντεύξεις
  • Επικοινωνία

© 2021 koinonikagrafimata. Powered by Futureplus-web

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Ποιοι Είμαστε
  • Άρθρα
    • Εκπαίδευση – Ψυχολογία
    • Επικαιρότητα
    • Συμβουλευτική
    • Φιλολογικά Tips
    • Φιλοσοφία
  • Η “Φωνή” Σας
    • Η Φοιτητική ”Φωνή” Σας
  • Συνεντεύξεις
  • Επικοινωνία

© 2021 koinonikagrafimata. Powered by Futureplus-web

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In