ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΙΣ ΔΥΤΙΚΕΣ
ΚΑΤΕΧΟΜΕΝΕΣ ΖΩΝΕΣ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ

Γράφει η Αλεξάνδρα Σταύρου
Ο Ρωσο-Ουκρανικός πόλεμος είναι μια συνεχιζόμενη και παρατεταμένη σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας που ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2014. Ο πόλεμος έχει επικεντρωθεί στο καθεστώς των ουκρανικών περιοχών της Κριμαίας και του Ντονμπάς. Μέχρι σήμερα, λόγω της προδοσίας του πρώην προέδρου Γιανούκοβιτς, η Ουκρανία έχει χάσει την περιοχή της Κριμαίας και παραλίγο να χάσει τις επί του παρόντος κατεχόμενες περιοχές του Ντόνετσκ και του Λουχάνσκ. Ο κύριος σκοπός αυτού του άρθρου είναι να στρέψει την προσοχή στην παραβίαση του διεθνούς δικαίου, του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην περιοχή.
Σχεδόν επτά χρόνια ενεργών μαχών, δημιουργήθηκαν βαθιές συνέπειες στις ζωές περισσότερων από πέντε εκατομμυρίων ανθρώπων στις πληγείσες -από τις συγκρούσεις- περιοχές του Ντόνετσκ και του Λουχάνσκ της ανατολικής Ουκρανίας. Περίπου 3,4 εκατομμύρια Ουκρανοί πολίτες χρειάζονται ανθρωπιστική βοήθεια και προστασία. Η συλλογή δεδομένων είναι δυνατή μέσω των ομάδων δράσης καθώς και μέσω των κυβερνητικών συμβουλευτικών οργάνων που υπάρχουν. Η σημασία αυτής της σύγκρουσης βασίζεται στις προθέσεις της Ρωσικής Ομοσπονδίας να κατακτήσει αυτές τις περιοχές και να εφαρμόσει τη στρατηγική ιδέα της «Μεγάλης Ρωσικής Αυτοκρατορίας».
Παρατηρώντας τη σκηνή στο πώς διαδραματίστηκε η σύγκρουση, είναι απαραίτητο να σκιαγραφηθεί ότι στρατηγικά το Κρεμλίνο εφάρμοσε το ίδιο σενάριο, το οποίο έλαβε χώρα στη Γεωργία το 2008. Τα πιο σημαντικά ερωτήματα που τίθενται σε αυτήν την κρίση είναι η παραβίαση των αρχών του διεθνούς δικαίου από τη Ρωσική Ομοσπονδία και η μη τήρηση των όρων που συνεπάγονται οι Συμφωνίες Μινσκ 1 και Μινσκ 2 με εκπροσώπους ευρωπαϊκών αρχών.
Η σημασία της ανθρωπιστικής βοήθειας στην Ουκρανία μερικές φορές υποτιμάται. Σήμερα το σχέδιο ανθρωπιστικής αντίδρασης επιδιώκει να
αντιμετωπίσει τις ανάγκες 1,9 εκατομμυρίων από τα πιο ευάλωτα άτομα, παρέχοντας βοήθεια και προστασία έκτακτης ανάγκης σε έξι τομεακούς τομείς – εκπαίδευση, επισιτιστική ασφάλεια και βιοπορισμό, υγεία, προστασία, στέγαση και είδη μη διατροφής όπως νερό και αποχέτευση. Το 2022, συνεχίσει να επικεντρώνεται στη διάσωση ζωών, στη διασφάλιση της πρόσβασης των ανθρώπων σε βασικές υπηρεσίες και στην ενίσχυση της προστασίας όσων έχουν πληγεί από την ένοπλη σύγκρουση και τον COVID-19. Μεταξύ των πιο ευάλωτων είναι οι ηλικιωμένοι, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν το 40 τοις εκατό των ατόμων που χρειάζονται βοήθεια, καθώς και τα παιδιά ευάλωτων οικογενειών που αποτελούν το 15 τοις εκατό. Είναι σημαντικό ότι η ανταπόκριση στοχεύει επίσης στην κάλυψη των κρίσιμων αναγκών 240.000 ατόμων με αναπηρία.
Η συντριπτική πλειονότητα των 1,9 εκατομμυρίων ανθρώπων που χρήζουν ανθρωπιστικής βοήθειας, ζουν στις δύο πληγείσες περιφέρειες, το Λουχάνσκ και το Ντόνετσκ. Πάνω από 770.000 ζουν σε περιοχές εκτός του κυβερνητικού ελέγχου (NGCA), ενώ 1,14 εκατομμύρια ζουν σε περιοχές που ελέγχονται από την κυβέρνηση (GCA). Ο φόρτος υποθέσεων GCA περιλαμβάνει 189.000 άτομα που έχουν εκτοπιστεί εσωτερικά. Εάν βελτιωθεί η ανθρωπιστική πρόσβαση, ιδιαίτερα σε περιοχές εκτός του ελέγχου της κυβέρνησης, η ικανότητα ανταπόκρισης και
οι σχετικές οικονομικές απαιτήσεις είναι πιθανό να αυξηθούν.

Μέχρι σήμερα οι ανθρωπιστικές επιχειρήσεις επικεντρώνονται στην παροχή μιας σειράς δράσεων που ευθυγραμμίζονται με τρεις πρωταρχικούς Στρατηγικούς Στόχους:
(1) Παροχή βοήθειας έκτακτης ανάγκης και κρίσιμης σημασίας, διασφαλίζοντας την πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες για 1,9 εκατομμύρια ανθρώπους που επλήγησαν από την ένοπλη σύγκρουση (συμπεριλαμβανομένων 189.000 εκτοπισμένων), αριθμός που αυξήθηκε εξαιτίας του COVID-19.
(2) Ανταπόκριση στις ανάγκες προστασίας 1,5 εκατομμυρίου ανθρώπων που έχουν πληγεί από συγκρούσεις, συμπεριλαμβανομένων 189.000 εκτοπισμένων, λαμβάνοντας υπόψη τους διεθνείς κανόνες και πρότυπα.
(3) Εξασφάλιση της εφαρμογής στρατηγικής εξόδου ανθρωπιστικής βοήθειας σε περιοχές που ελέγχονται από την κυβέρνηση από το 2021 έως το 2023. Η ανθρωπιστική ανταπόκριση θα απαιτήσει 168 εκατομμύρια δολάρια για την υλοποίηση της ανθρωπιστικής δράσης. Οι κρίσιμες απαιτήσεις για έγκαιρη χρηματοδότηση έχουν προσδιοριστεί για να επιτραπεί η άμεση υλοποίηση επειγόντων έργων και δραστηριοτήτων. Οι προγραμματισμένες δραστηριότητες που περιλαμβάνονται στο HRP του 2021 έχουν επιλεγεί με έμφαση σε ποιοτικές ανθρωπιστικές δράσεις που:
(i) να σώζουν ζωές.
(ii) να αντιμετωπίζουν τις επείγουσες ανάγκες των πιο ευάλωτων.
(iii) να στοχεύουν στις περιοχές με τις πιο σοβαρές ανθρωπιστικές ανάγκες.
iv) να εξετάζουν την κρισιμότητα του χρόνου, λαμβάνοντας υπόψη την εποχικότητα και τους παράγοντες COVID-19·
και
(v) να εξετάζουν την πιθανότητα άμεσης εφαρμογής. Τα κεφάλαια που απαιτούνται για την υλοποίηση 96 έργων, θα διατεθούν από 40 εταίρους. Αυτά τα έργα θα υλοποιηθούν παράλληλα με το έργο της Διεθνούς Επιτροπής του Ερυθρού Σταυρού και θα συμπληρώσουν τις προσπάθειες της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση ανθρωπιστικών αναγκών.
Όλα αυτά μάλιστα, τη στιγμή που υπάρχουν ακόμη εκατομμύρια ανοιχτές πληγές ανθρώπων που επλήγησαν το 2014, να βρίσκεται προ των πυλών μια νέα σύγκρουση.
Πηγή:
https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/ukraine_2022_hno_eng_2022-02-10.pdf










